•  -700--110

המסע אל עצמי | נקודת אמת

קטגוריה: עבודת הנפש

המסע אל עצמי | נקודת אמת

 לכל אחד מסע משלו, יש כאלה שנוסעים לעשות טראקים בהימלאיה, יש כאלה שטסים לדרום אמריקה לגלות ממלכות קדומות, יש כאלה שטסים לטיול חופים במקסיקו, יש מסעות ספארי בקניה , ויש מסע להודו לחפש משהו לא נודע. יש רק דבר אחד שאנחנו לא יודעים שבא איתנו לאורך כל המסע, וגם בהר הכי גבוה בהימלאיה נפגוש אותו- את עצמי.

את עצמנו אי אפשר להשאיר בארץ בטרמינל לפני העליה למטוס.

 

אבל מי מחפש את עצמו באמת?

 

 

בפרשת השבוע האחרונה נאמר: “ויאמר ה' אל אברם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך" (בראשית י"ב פס' א')

ומבאר "הנתיבות שלום":

“וזהו עניינם של כל ניסיונות החיים העוברים על האדם שיש שמין השמים מנהיגים את האדם בניסיונות קשים, עד שלפעמים בא חס ושלום להתרעם על הנהגת הבורא איתו, שמעמיד אותו בניסיונות קשים כאלו שאינו מסוגל לעמוד בהם.

אך האמת שכל הנסיונות שעוברים על איש יהודי הרי כולם הם להנאתך ולטובתך, שמובילים אותו להשיג תכליתו שע"י שיתגבר על הנסיונות יוכל להגיע לתיקונו ויעודו בעולמו.

וזהו פירוש לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך, לך לך כלומר – אל יעודך, אל תיקון נשמתך מה שאתה צריך לתקן בעולם הזה שזה הוא עיקר התפקיד של יהודי"

 

לפעמים האדם מקבל ניסיונות שנראים קשים מיכלתו, ולעיתים האדם יכול להגיע למצבים שהוא חושב שהוא לא יכול לעמוד בניסיון ועל ידי כך לכעוס בעצם על הנהגתו של הבורא.

כל האמת היא, מגלה לנו הנתיבות שלום, שהנסיונות קיימים בשביל שיוכל להגיע לתכלית והיא התיקון שלו והשלמת יעודו בעולם הזה. מכאן שאותם הניסיונות הם אך ורק כדי להיטיב עם האדם, ועליו להתגבר עליהם. כי אין ניסיון ניתן לאדם אלא אם כן הוא יכול לעמוד בו.

 

לכל אחד יש קשיים וניסיונות בחיים, ואיך שנאמר "החיים הם לא פיקניק", ואם כך בתוך ניסיונות החיים, בתוך הקשיים והירידות שם מסתתרת "המימרא המחשיכה" כלומר אותה נקודה בנפש המעכבת אותנו וגורמת לנו ליפול שוב ושוב לאותו הבור. אל אותה נפילה שבפעם האחרונה אמרנו לעצמנו – שלמצב הזה לא אגיע יותר, והנה שוב מצאנו את עצמנו באותה הנקודה.

המימרא המחשיכה היא בעצם תפיסת החיים שלנו, כמו משקפיים שמחשיכים לנו את המציאות ולא מאפשרים לנו לגעת באמת, אותם משקפיים מהווים מסך בינינו לבין האור העליון- בורא עולם.

 

אך אל יאוש! כל ניסיונות החיים נועדו על מנת שאדם יגלה את הכלא העצמי שהוא נמצא בו את ה"מימרא המחשיכה" שלו, ברגע שהוא יזהה את תפיסת החיים הלא אמיתית שעל פיה הוא חי, בדיוק כמו המשקפיים יהייה באפשרותו להסיר אותה. האדם יזהה את הזיוף והשקר שבחייו, הוא יזהה מה מניע אותו 24 שעות ביממה, את אותן המידות המקולקלות, המקומות האפלים אליהם הגיע, בנקודה זו של הזיהוי ירצה אדם להיוושע.

באותו מקום של זיהוי האפלה שבתוכו האדם יצעק לישועה, במקום הזה תתגלה ה"מימרא המאירה" שלו שהיא הנקודה המוסתרת עמוק עמוק בנפש היהודי ומסוגלת להעלות אותו מעלה מעלה ולהסיר את המעטה העוטף אותו, את המסך המפריד בינו לבין האמת.

רק לאחר הגילוי של המימרא המאירה אדם יכול להתחיל להבין מה היא שמחה אמיתית? מה הוא חופש אמיתי? מה היא אהבה אמיתית?

 

ה' יתברך לא השאיר אותנו בלי עצות מעשיות והוא נתן לנו בתוך הפסוק הקצר עבודה נהדרת לחיים שלמים "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך..”

"לך לך מארצך”- מארצך כלומר מהמנהגים הארציים שלך מהגשמיות שלך, מההרגלים הרעים שאימצת, תיפטר מהם.

וממולדתך"- מהטבע שלך שכביכול נולדת איתו, מהכעסים, האימפולסיביות, מהתגובות השליליות, מהציניות, כאן הבורא קורא לנו לעזוב את מה שנראה כאילו טבוע בתוך האופי שלנו, אך מגלה לנו סוד נפלא- שגם את אותו האופי והטבע שלנו אפשר לשנות.

ומבית אביך"- מהסביבה שלך, ההשפעות המזיקות, המקומות שמרחיקים אותנו, האנשים שמשפיעים עלינו לא תמיד בצורה חיובית.

זה הוא תחילתו של מסע אחר אל תוך הנפש פנימה, ולא אל תוך החיצוניות והחוץ, זה הוא חיפוש פנימי ובירור שונה מכל מה שהכרנו.

 

סוד נוסף טמון בפסוק הזה שמצווה ה' את אברהם "לך לך... אל הארץ אשר אראך"

פירוש נוסף גורס כי "הארץ אשר אראך" היא בעצם העולם הבא של האדם. ואם יתקיימו שלושת התנאים שמנינו כנ"ל יוכל האדם להגיע אל העולם הבא שלו.

ע"י קיום שלושת התנאים יוכל האדם לצעוד בדרך מתוקנת עם נפש מוכנה לעבודת הבורא.

 

“נקודת אמת" זה הוא המסע של כל אחד מאיתנו אל עבר תכלית חייו, אל עבר התיקון שלו, היעוד, אל תוך גילוי הנקודה הנסתרת שבנבכי נפשו, אל גילוי נקודת האמת..

תגובות (0)

נשמח לראות את תגובתכם

התחבר לאתר על מנת להשאיר תגובות

evolotion

כניסת חברים